Report dead links to pentaedron@gmail.com
Twingly BlogRank
I heart FeedBurner

Παρασκευή, 24 Σεπτεμβρίου 2010

ΑΝΑΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΤΗΣ ΑΡΧΑΙΑΣ ΑΘΗΝΑΣ - ΜΕΡΟΣ ΔΕΥΤΕΡΟ



Κλασική Αθήνα (479-323 π.Χ.)

Η Πόλη

Με το τέλος των Περσικών Πολέμων η Αθήνα αναδείχτηκε σε σημαντική δύναμη. Κατεστραμμένη όμως καθώς ήταν από τους Πέρσες η ανοικοδόμηση ήταν αναγκαία. Σε αυτό βοήθησαν τα χρήματα των συμμάχων που προσέρρεαν στην Αθήνα μετά την δημιουργία της Αθηναϊκής Συμμαχίας. Η πόλη τειχίζεται εκ νέου από τον Θεμιστοκλή με μεγαλύτερο και ισχυρότερο τείχος και ενώνεται με το Πειραιά με τα μακρά τείχη (τη γραμμή των μακρών τειχών ακολουθούν επακριβώς η οδός Πειραιώς και η γραμμή του Ηλεκτρικού).

Ο Περικλής ξεκίνησε τη δημιουργία μνημείων πάνω στην Ακρόπολη με βασικότερο αυτών τον Παρθενώνα. Με την αποπεράτωση του ναού, μεταφέρθηκε σε αυτόν το συμμαχικό ταμείο από τη Δήλο κάνοντας εμφανείς πλέον τις ηγεμονικές τάσεις της δημοκρατικής Αθήνας. Νέα δημόσια κτίρια χτίζονται και στην Αγορά. Σημαντικότερο από αυτά είναι ο ναός του Ηφαίστου (Θησείο) που αποτελεί σήμερα τον καλύτερα διατηρημένο ελληνικό ναό και το καλύτερα διατηρημένο αρχαίο μνημείο μαζί με το Πάνθεον της Ρώμης, καθώς και ένα κυκλικό οικοδόμημα, η Θόλος, το εντευκτήριο των βουλευτών. Νότια της Ακροπόλεως διαμορφώνεται για πρώτη φορά το Θέατρο του Διονύσου, το πρώτο θέατρο στον κόσμο όπου θα ανεβάσουν τα έργα τους ο Αισχύλος, ο Ευριπίδης, ο Σοφοκλής και ο Αριστοφάνης.

Η ευημερία αυτή της Αθήνας, ο χρυσός αιώνας, δεν θα κρατήσει για πολύ. Σύντομα τα έργα θα σταματήσουν με την έναρξη του Πελοποννησιακού πολέμου (431π.Χ.) ο οποίος θα τελειώσει με την συντριβή της Αθήνας (404π.Χ).

Η Ακρόπολη

Την κλασική εποχή αρχίζει ένα νέο και μεγαλεπήβολο οικοδομικό πρόγραμμα στην Ακρόπολη. Η νότια μεριά του βράχου επιχώνεται και το έδαφος της επιφάνειας επιπεδώνεται ώστε να αντέξει τα θεμέλια του νέου Παρθενώνα. Καινούργιο τείχος χτίζεται και η είσοδος της Ακρόπολης μεταμορφώνεται ριζικά με τα νέα Προπύλαια. Λίγο αργότερα χτίζεται το Ερέχθειο και διάφορα άλλα βοηθητικά κτίρια και ιερά.. Τα έργα όμως στην Ακρόπολη θα μείνουν ημιτελή (κυρίως τα Προπύλαια) με το ξέσπασμα του Πελοποννησιακού πολέμου. Τα ερείπια του αρχαίου ναού της Αθηνάς -αρχαίου νεώ- θα διατηρηθούν ως θύμηση των Περσικών πολέμων. Το ανατολικό μέρος του σηκού του, θα επισκευαστεί και θα λειτουργήσει ως ναός. Σύμφωνα με μαρτυρία του Ξενοφώντα ο ναός αυτός κάηκε το 405 π.Χ. αλλά πιθανότατα συνέχισε να υπάρχει για πολλούς αιώνες ακόμα, ίσως και μέχρι την Ρωμαϊκή εποχή.

Ο Παρθενώνας 447-438 π.Χ.

Η κατασκευή του Παρθενώνα άρχισε το 447 π.Χ. με διαταγή του Περικλή για ένα γενικότερο οικοδομικό πρόγραμμα στην Ακρόπολη. Αρχιτέκτονες υπήρξαν ο Ικτίνος και ο Καλλικράτης. Επιστάτης του όλου έργου και κυρίως του γλυπτικού διάκοσμου ήταν ο γλύπτης και φίλος του Περικλή Φειδίας. Ο Παρθενώνας είναι ένας μοναδικός δωρικός ναός που εμπεριέχει με απόλυτη επιτυχία και τον ιωνικό ρυθμό. Η απουσία βωμού στα ανατολικά καθώς και η εσωτερική διαίρεση του σηκού, αφήνουν να φανεί ότι η λειτουργία του κτιρίου δεν ήταν καθαρά θρησκευτική. Είναι γνωστό. ότι στο δυτικό δωμάτιο, τον οπισθόδομο, φυλασσόταν ο θησαυρός και τα χρήματα της Αθηναϊκής Συμμαχίας, που την εποχή εκείνη βρισκόταν σε πλήρη ακμή. Επίσης το διάσημο χρυσελεφάντινο άγαλμα της Αθηνάς που βρισκόταν στον ναό ήταν επενδεδυμένο με το χρυσάφι των συμμαχικών πόλεων. Αυτό αποδεικνύει ότι ο Παρθενώνας λειτουργούσε περισσότερο ως θησαυροφυλάκιο της Αθηναϊκής Συμμαχίας, εμπεριέχοντας πλούτο, τον οποίο η Αθήνα είχε οικειοποιηθεί κατά μεγάλο μέρος από τους συμμάχους.

Τα Προπύλαια 437-432 π.Χ.

Την κατασκευή των προπυλαίων ανέλαβε ο αρχιτέκτονας Μνησικλής το 437 π.Χ. Το αρχικό σχέδιο (συμμετρικότητα της νότιας πτέρυγας με τη βόρεια) δεν ολοκληρώθηκε λόγω του Πελοποννησιακού πολέμου. Το κεντρικό κτίριο των προπυλαίων αποτελείται από δύο τμήματα εκ των οποίων το ανατολικό είναι πιο υπερυψωμένο. Αξιόλογο είναι το γεγονός ότι παρά την εξωτερική καθαρά δωρική εμφάνιση, οι έξι εσωτερικοί κίονες ήταν ιωνικοί. Μπροστά από τη νότια πτέρυγα βρίσκεται ο μικρός ιωνικός ναός της Αθηνάς Νίκης. Στην βόρεια πτέρυγα κυριαρχεί το ορθογώνιο κτίριο της Πινακοθήκης όπου σύμφωνα με τον Παυσανία υπήρχαν πολλά αξιόλογα έργα ζωγραφικής (κυρίως του Πολύγνωτου) που δυστυχώς σήμερα έχουν χαθεί.

Το Ερέχθειο 421-407 π.Χ.

Το Ερέχθειο αποτελεί τον ιερότερο τόπο λατρείας στην Αθήνα. Εκεί λατρεύονταν εκτός από την Αθηνά, ο Ποσειδώνας, ο Ήφαιστος, ο Κέκροπας (ο μυθικός πρώτος βασιλιάς της Αθήνας) και οι τοπικοί ήρωες Ερεχθέας και Βούτης. Όλη η ιστορία της πόλης συμπυκνωνόταν σε αυτό το σημείο. Απομεινάρια της διαμάχης μεταξύ Αθηνάς και Ποσειδώνα για την κυριότητα της πόλης είναι η ελιά που χάρισε η θεά στην πόλη και βρίσκεται στα δυτικά του κτιρίου και τα ίχνη της τρίαινας του Ποσειδώνα στον βράχο απόπου ανέβλυσε αλμυρό νερό. Ακόμα, κάτω από την βόρεια πρόσταση του Ερεχθείου βρίκεται η τρύπα όπου σύμφωνα με τον μύθο κατοικούσε το ιερό φίδι του Εριχθόνιου. Σε ένα από τα εσωτερικά δωμάτια φυλασσόταν το πανάρχαιο (ακόμα και για τότε) ξύλινο άγαλμα της Αθηνάς (ξόανο) για το οποίο λεγόταν ότι είχε πέσει στη γη (ως ένδειξη της παλαιότητάς του). Μπροστά του έκαιγε η περίφημη "άσβεστος λυχνία".

Το σημείο που χτίστηκε το Ερέχθειο δεν είναι καθόλου τυχαίο καθώς εκεί βρισκόταν και το Μυκηναϊκό ανάκτορο με όλα τα ιερά του. Το κύριο χαρακτηριστικό του Ερεχθείου, είναι η νότια πρόσταση των Καρυάτιδων, οι κίονες δηλαδή με τη μορφή γυναικών. Στον χώρο που περιέκλειαν θεωρούσαν ότι υπήρχε ο τάφος του Κέκροπα. Λίγο πιο δυτικά του Ερεχθείου βρισκόταν, στον ίδιο περίβολο, το Πανδρόσειο, μικρός ναός αφιερωμένος στην νύμφη Πάνδροσο, κόρη του Κέκροπα.

Το Ιερό και το Θέατρο του Διονύσου

Το Θέατρο του Διονύσου είναι ίσως το αρχαιότερο θέατρο στον κόσμο. Ο χώρος όπου κατασκευάστηκε ήταν το ιερό του Διονύσου με τον οποίο σχετιζόταν άμεσα το αρχαίο δράμα. Στην αρχαϊκή περίοδο, υπήρχε μόνο ένας μικρός ναός και βόρεια αυτού ένας κυκλικός χώρος, η ορχήστρα, όπου λάμβαναν χώρα τα διάφορα δρώμενα κατά τους εορτασμούς του θεού (Μεγάλα και Μικρά Διονύσια). Οι θεατές κάθονταν στην πλαγιά του λόφου όπου με τον καιρό τοποθετήθηκαν ξύλινες κερκίδες. Στη συνέχεια, και ενώ το δράμα είχε ήδη πάρει την τελική του μορφή, ο Λυκούργος, άρχοντας της Αθήνας από το 337 π.Χ., ανακαίνισε εξολοκλήρου το θέατρο επενδύοντάς το με μάρμαρο.

Ο Γιώργος Φακίτσας κάνει τις αναλύσεις του για τα τρέχοντα πολιτικά θέματα της χώρας μας στο...

Επισκεφτείτε το.!

Οι φίλοι μας. Επισκεφτείτε τους.!!

lavalife contatore visite website counter
Besucherzahler russian girls
website counter

  © Blogger template 'Morning Drink' by Ourblogtemplates.com 2008

  © Modified by Pentaedron 2009

Back to TOP